torsdag 27 juni 2019

Ödesgudinnans val av Caroline Hurtig

Ödesgudinnans val (kartonnage)Författare: Caroline Hurtig
Titel: Ödesgudinnans val
Serie: Själarnas Öden #1
Förlag: Seraf förlag
Genre: Fantasy
Länkar: Bokus | Adlibris | Goodreads

Okej, kan vi bara försöka få mig att sluta läsa första boken av serier? Det finns ju en chans att boken är bra och att jag behöver fortsätta läsa serien och jag har inte tiiiiid med fler serier! Suck.. Vilka problem jag lider av.

Som ni kanske listat ut gillade jag Ödesgudinnans val en hel del. Jag läste inte första utgåvan av den, så jag kan inte säga vad som ändrats och hur det har påverkat storyn, men det kvittar. För mig är det en helt ny bok och jag är väldigt tacksam för att jag har fått läsa den!

Boken är centrerad runt en värld, en dimension, där ödesgudinnor lever tillsammans med andra varelser - svartänglar, troll, hybrider, demoner - och väver, förutser och vägleder alla varelsers öden. En av gudinnorna, Aria, ser förälskelse och kärlek och efter att hon träffar svartängeln Kol börjar känslorna spira. Känslor som visar sig rubba balansen i världen och ett krig bryter ut. Kan hon återställa balansen och fortfarande ha kvar sin kärlek?

Det jag gillar med boken är den fantastiska värld som byggts upp. En värld jag gärna lär känna mer. Intrigen som utspelar sig är något komplex och ibland förstår jag inte besluten som våra hjältar tar. Den spirande romansen mellan Kol och Aria är härlig och hjärtevärmande och detta är egentligen inte den typiska berättelsen om en förbjuden kärlek. Det är inte två motsatta sidor som faller för varandra, utan bara två personer vars kärlek komplicerar saker och ting. I detta fall, balansen i dimensionerna, i själarnas öden. De andra karaktärerna får ta plats och utvecklas allteftersom storyn fortsätter, vilket jag uppskattar. Det är så tråkigt när fokus endast ligger på huvudkaraktärerna och bikaraktärerna endast finns där som utfyllnad. Men, jag vill inte säga så mycket mer om boken och dess karaktärer, då det är risk för spoilers. Det jag kan säga är att det är en viss demon som jag skulle vilja se mer av.

Är ni ute efter en svensk fantasy - för visst är det något visst med just svensk fantasy? Miljöbyggandet, det unika i storyn och charmen med det hela? - med en ny, unik värld full av kända och okända arter, kärlek och frågor om att följa sitt öde och att strida för det man älskar? Kryp då ner under en varm filt med en kopp te - eller varför inte solstolen med en läskande drink - och slå upp denna pärla. Bered dig på kärlek, ledsamheter, maktspel och ödets nycker.

4 av 5 hustomtar

/ Denise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stranded - Part 1

I've said it before and I'll say it again - there will be swearing and, later in the story, explicit sexy times. Just so we're ...