torsdag 16 maj 2019

Ensamvarg av Sara Dalengren

Ensamvarg (Flocken, #1)Författare: Sara Dalengren
Titel: Ensamvarg
Serie: Flocken #1
Genre: Paranormal romance
Förlag: Seraf förlag
Länkar: Adlibris / Bokus / Goodreads

En svensk paranormal romance! Whaaa. Så kul att hitta och läsa denna! Även om jag inte är överförtjust i skiftare - har aldrig riktigt sett något lockande i det, likaså vampyrer - kände jag ändå att jag ville testa denna. Och det var ju en väldans tur att jag gjorde det.

Vad handlar den om? Jonathan är dömd till döden av sin flock, men lyckas fly med hjälp av en annan flockmedlem. På sin flykt stöter han på Miriam och han kan inte hålla sig borta. Han vill bara se henne en gång, känna hennes doft, prata med henne, röra henne...
Miriam är en soft om än något entusiastisk thrillerförfattare (ugh, jag är INTE en thrillerläsare - jag gillar att sova om nätterna),  som bor ensam i sin lilla stuga efter att hennes pojkvän dumpat henne på grund av hennes något makabra intressen (och visst råkade möta ett hemskt öde i hennes senaste manus). Vilken tur, för en skadad, spritt språngande naken man dyker upp och som den gode medborgare hon är tar hon med honom hem. Och gnistor uppstår, självfallet.

Okej, så, vi pratar först om vad jag gillade med denna fina bok. För det första - omslaget! Wow, älskar't. För det andra - Miriam! Jag vet inte om är knäpp eller bara öppen för konstiga saker, men hon är snäll, omtänksam, smart och rolig. Jonathan är också fin - väldigt varg/skiftar-personlighet, men villig att lyssna och lära. Jag gillade också att han inte var den erfarna alfa-hannen (ha, se vad jag gjorde där) som många andra romance-män är. Intressant vad författaren gjorde med en viss kroppsfunktion *blink*.

Ska vi snabbt nämna vad som kunde ha förbättrats? Okej, det gick liiite snabbt i början, tycker jag. Men, när man kom till slutet fick det ändå sin förklaring, så det känns ändå okej. Språket var ibland inte så flytande och koncist och ibland var det lite mycket tell och lite lite show. Jag hade också älskat att höra mer om Miriams författarskap och bakgrund och hade velat att veta lite mer om Jonathan som inte hade med Miriam att göra och hans tid hos flocken. Och, Simon? Inte okej, hörru. Respekt och samtycke kallas det.

Jag rekommenderar denna till alla som är ute efter en humoristisk, mysig karaktärsdriven skiftarromance med ett gäng unika personligheter. Jag ska i alla fall försöka få tag på de andra två böckerna nu.

4 av 5 bräkande får

/ Denise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stranded - Part 1

I've said it before and I'll say it again - there will be swearing and, later in the story, explicit sexy times. Just so we're ...